Hjem » Forberedelserne til 2018 er i gang

Forberedelserne til 2018 er i gang

af Alexander Dohn Bojsen

Kalenderen siger december måned. Det betyder, at der er 4 måneders træning tilbage, før sæsonen starter igen.

Umiddelbart kan det virke som lang tid. Men det er det faktisk ikke.

For mit eget vedkommende holdt jeg 2 ugers pause i oktober måned, hvor jeg bl.a. var ude og rejse. Derfor rørte jeg slet ikke cyklen eller dyrkede andet motion i 2 uger. Det har selvfølgelig gjort lidt ved formen.

Derfor er jeg først ved at være kommet ordentligt tilbage efter pausen her i slut november. Det betyder, at det først er nu, at jeg kan begynde at prøve at forbedre mit niveau i forhold til sæsonen i 2017.

Mere intensitet og hometrainer med Zwift

En af måderne, som jeg forbereder mig på, og som jeg håber kan være med til at løfte mit niveau for 2018, er ved at køre mere intensivt og effektivt. Det gør jeg bl.a. ved at køre på hometraineren og på Zwift. Ja, jeg er faktisk blevet rigtig glad for Zwift og særligt deres cykelløb.

Derfor har jeg ikke kørt meget udendørs i løbet af november. Jeg tror kun, at jeg har kørt 2 ture på 3 timer eller derover udendørs. Resten har været træninger af 1-2 timers varighed – som regel på hometraineren i Zwift.

I forhold til sidste år er jeg allerede begyndt at køre noget mere intensivt.

Mange cykelryttere træner i zone 2 – såkaldt udholdenhedstræning. Og gerne lang tid i den zone. Jeg kan se på Strava, at mange af de andre kontiryttere kører omkring 4-5 timer i zone 2 lige nu. Typisk long slow distance-træning, som også anbefales af mange.

Men jeg tror, at min krop skal have det noget hårdere allerede nu, hvis jeg skal forbedre mit niveau. Sidste år syntes jeg, at jeg var kommet for langt bagud, fordi jeg ikke kørte hårdt nok. Særligt i perioden november-januar måned kørte jeg måske ikke hårdt nok – set i bakspejlet.

Da jeg begyndte at køre intensivt i midt januar-marts måned begyndte det dog allerede at gå meget bedre. Men det var ligesom om, at min krop ikke nåede nok intensitet, inden sæsonen allerede startede. Og min krop var måske ikke helt parat til niveauet ved sæsonstart. Jeg havde måske i virkeligheden brug for 1-2 måneder mere intensiv træning.

Derfor kører jeg nu en del træninger fra zone 3 og opefter. Ja, jeg træner også allerede noget anaerob træning samt spurter. Og i modsætning til sidste vinter kører jeg allerede nu intervaller flere dage i træk. Til gengæld som sagt ikke mere end 2 timer af gangen og ofte ‘kun’ halvanden time af gangen indtil videre.

Det har jeg bl.a. gjort ved at køre nogle Zwift-races, som er cykelløb i den virtuelle verden. Dermed får jeg kørt nogle af de samme zoner som et rigtigt cykelløb bare uden helt lige så meget tid med virkelig høje watt, fordi der ikke er accelerationer efter hvert sving.

Det er virkelig god træning!

(Artiklen fortsætter under billedet)

Zwift træning

Jeg har trænet en del i Zwift og på hometrainer i løbet af november måned. Det er virkelig sjovt og god træning!

Mindre styrketræning end sidste vinter

Indtil videre har jeg slet ikke styrketrænet.

Sidste vinter styrketrænede jeg rigtig meget. Gerne 3 gange om ugen. I løbet af foråret begyndte jeg at blive træt af det. Og lige siden har jeg ikke haft lysten til at styrketræne.

Og hvorfor gøre noget, som jeg ikke har lysten til, hvis jeg kan undvære det?

Jeg opdagede også henover sommeren, at jeg beholdt rimelig høje watt i mine spurter, selvom jeg ikke styrketrænede. Til gengæld var jeg mere frisk i løbet af ugen til at træne på cyklen, fordi jeg ikke havde styrketræningens hårdhed i kroppen.

Dermed ikke sagt at det er en god idé at droppe styrketræningen. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at starte på lidt styrketræning. Men planen er, at det kun skal være 1 gang om ugen.

Formålet med styrketræningen er derudover også mere den skadesforebyggende del. Det vil sige at undgå skader fremadrettet.

Hvad er planen herfra?

Her i november måned har jeg trænet lidt under 40 timer.

Planen er at bevare intensiteten. Jeg kan allerede mærke, at det har gjort en del ved min grundform og mit bundniveau. På kort tid er det steget.

Derfor er planen at fortsætte i samme stil.

Køre intensivt, men ikke lige så mange timer, fordi jeg dermed kan restituere hurtigere, men stadig køre intervaller flere dage i træk.

Jeg kommer i december nok til at køre omkring 50 timer. Men som sagt med flere intervaller og flere cykelløb online på Zwift.

Dog kommer jeg også til at køre almindelige strukturerede intervaller. For eksempel kører jeg nogle zone 3 og zone 4 intervaller med bl.a. lidt høj kadance.

Næste år – Team Integra Advokater

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Jesper Skovbølle Vi er så heldige at vi har kunne forlænge sponsoratet med Integra Advokater. Til næste år kommer teamet udelukkende til at hedde Team Integra Advokater

Til næste år fortsætter jeg på det hold, som jeg har kørt på i år. Vi kommer til at hedde Team Integra Advokater – et lidt mere ‘mundret’ navn end det andet lange navn.

Vi har allerede haft vores første teamsamling. Det havde vi i november måned.

Vi mødtes og trænede 3 timers tid sammen og bagefter spiste vi noget mad sammen og snakkede lidt. Det var meget fint og helt nede på jorden. En god måde at lære hinanden at kende på og godt at se de gamle kammerater efter efterårspausen.

Der kommer både til at være nogle gengangere samt lidt nye ansigter. Et af de nye ansigter er for eksempel på sportsdirektørfronten, hvor den tidligere Virtu Pro-rytter Mark Sehested kommer til at hjælpe lidt til.

Derudover kommer der også til at være et par tidligere kontiryttere på holdet, som nok også kan bidrage med lidt mere erfaring og styring i feltet.

Det hele er stadig ikke 100% fastlagt, men det skal nok blive rigtig godt og spændende.

Du kan læse mere om teamet i vores pressemeddelelse her.

Jeg satser på at vende tilbage lidt senere på vinteren og skrive lidt om status samt sæsonmål og -forventninger.

Læs også

Skriv en kommentar