Hvilke cykelhjul skal jeg købe til min racer? Læs svaret her.

I denne artikel bliver du guidet igennem de forskellige typer cykelhjul og forskellene herpå, så du bliver ’klædt på’ til at vælge de rigtige cykelhjul til dig formål.

Cykelhjul er en vigtig del af cyklen. Gode cykelhjul kan give bedre aerodynamik og dermed mindre luftmodstand og kan mindske vægten. Cykelhjulene er desuden en let måde at opgradere sin cykel, da de let kan skiftes ud.

Hvis du er ligeglad med, hvad du skal kigge efter, når du skal købe hjulsæt, så kan du se nogle eksempler på gode hjulsæt nederst i artiklen – så du ikke behøves at læse hele smøren for at finde frem til nogle gode hjul.

Cykelhjulets opbygning

Inden du køber et sæt cykelhjul er det en rigtig god idé at forstå selve hjulets opbygning. Hvis du forstår hvordan cykelhjul er lavet, og hvad det indeholder, kan du lettere forstå, hvad du skal holde øje med for at finde de bedste cykelhjul til dit formål.

Fælgen

Noget af det som kendetegner de forskellige cykelhjul er fælgen. Mest af alt fordi de rent synsmæssigt er let at kende forskel på de forskellige fælge. Der er lave fælge, der er lette og gode til accelerationer og varieret terræn i form af bjerge eller bakker, og der er midtprofils fælge, der er blanding, og så er der også de høje fælge, der er meget aerodynamiske, mens også lidt tungere.

Bremseflade

Bremsefladerne på cykelhjul er enten af aluminium eller carbon. Aluminium er det mest normale og billigste. Dog er det også det tungeste, og derfor kan man også købe hjulene med carbon. Hjul med carbon bremseflade kræver også nogle specielle bremseklodser, der er lavet til carbon bremseflade.

Nav/navbody

Navet er selve ’centeret’ af hjulet. Almindelige cykelhjul til landevejen er lavet med frihjul, det vil sige, at du kan stoppe med at træde rundt, og hjulet stadig kører rundt. Banehjul er lavet med et nav uden frihjul, det vil sige, at du ikke kan stoppe med at træde rundt. Det er af sikkerhedsmæssige grunde, da man dermed mindsker risikoen for styrt og lignende – for alle bliver nødt til at køre rundt, ingen kan holde frihjul.

Derudover skal du være opmærksom på, at det også er et navbody. Navbodyet er enten til Shimano/SRAM eller Campagnolo, det vil sige til selve geargruppen og den kassette man sætte på baghjulet (de små tandhjul). Shimano og SRAM passer til samme body, mens Campagnolo skal bruge en anden body. Desuden findes der både body til 10-speed og 11-speed, så find ud af, hvad du skal bruge.

Eger

Egerne er dem, der ’strammer hjulet sammen’. De forbinder fælgen med navet og bestemmer hjulets styrke. Du har måske prøvet at en eger knækker, altså, at en eger går af fælgen. Det gør, at hjulet begynder at ekse og begynder at sveje. Derfor er egerne en meget vigtig del.

Jo flere eger der er, jo tungere er hjulet også. Men flere eger gør typisk også hjulet stærkere. Egerne kan være flat-eger, som er ’flade’ eger, der gør dem mere aerodynamiske.

Hvilke typer cykelhjul findes der?

Overordnet set findes der tubular og clincher (åbne og lukkede ringe). Forskellen på dem er selve fælgen og hvorvidt dækket skal limes/tapes på fælgen eller om dækket bliver holdt fast af selve fælgen.

Derudover findes der både lavprofils- midtprofils- og højprofilshjul. Det angiver selve højde på fælgen. Derudover findes der specifikke skivebremser hjul til cross og MTB samt banehjul med fast nav.

Så der er følgende typer hjul:

  • Tubular (åbne ringe)
  • Clincher (lukkede ringe)
    • Lavprofil
    • Midtprofil
    • Højprofil
      • Skivebremser hjul
      • Banehjul

Hvad er tubular og clincher (lukkede og åbne ringe)?

Det er vigtigt at kende forskel på tubular og clincher (engelske betegnelser), det vil sige lukkede og åbne ringe. Grunden til at det kaldes lukkede og åbne ringe skyldes, at det betegner dæktypen, man monterer på fælgen. Ved lukkede ringe, tubular, limer eller taper man dækket på fælgen, mens man ved åbne ringe, clincher, folder dækket over fælgen.

Lukkede ringe, altså tubular, var det eneste man kunne købe til racercykler engang. Der var ikke hjul til dæk og slange (clincher/åbne ringe). Det er dog lavet om i dag. I dag er clincher faktisk det mest anvendte – i hvert fald blandt motionister og lignende. Clincher-hjul er nemlig også utrolig nemme at have med at gøre. For eksempel er det nemt at fikse en punktering eller skifte dæk. Derudover er åbne ringe oftest også billigere. Men de vejer også en lille smule mere, og da det er en rotationsvægt, er det vigtige ekstra gram. Desuden giver clincher mere pres på bremsefladen på grund af fælgens opbygning i forhold til tubular.

Så opsummeret er fordelene og ulemperne for clincher/åbne ringe:

  • Fordele: nemme at fikse punktering, nemme at skifte dæk, billigere
  • Ulemper: tungere, højere rotationsvægt, mere pres på bremsefladen

Tubular, altså lukkede ringe, foregår ved at man limer eller taper dækket på fælgen, så dækket bliver forseglet til fælgen. Tubular-hjul bliver brugt af de professionelle, du ser i Tour de France og lignende, og det skyldes at vægten er lavere på tubular, hvilket giver en bedre acceleration, og man påstår også at dækkene ruller bedre på tubular end på clincher. Dog kræver tubular, at du er lidt cykelmekaniker-fiks forstået på den måde, at det kræver, du ved hvordan man limer eller taper ringen ordentligt på fælgen. Hvis du ikke får gjort det ordentligt, risikerer du, at ringen falder af i et sving eller lignende, hvilket kan føre til meget alvorlige ulykker. Så det er en god idé at være lidt fiks på fingrene, hvis du vil have hjul til lukkede ringe (tubular).

Derudover er det også sværere lige at lappe/skifte slange på tubular. Hvordan lapper man tubular? Enten skal du have en ny ring med og tape den fast, men ofte kræver det, at det gøres ordentligt, og det tager tid. At lime den fast kræver normalt også, at limen tørrer et par dage. Man kan dog få noget specielt skum, man kan fylde hullet med, men hvis hullet er for stort, kan det ikke altid lade sig gøre. Det er derfor ret risikabelt at køre med tubular, medmindre man har en følgebil med ekstra hjul bag sig (hvilket de færreste vel har).

Så fordelene og ulemperne for tubular er:

  • Fordele: lettere, bedre for acceleration, dæk ruller godt,
  • Ulemper: kræver cykelmekaniker-erfaring, sværere at lappe

 

Hvad er slangeløse hjul (tubeless wheels)?

Derudover skal det nævnes, at for nylig er kommet nogle nye hjultyper: slangeløse hjul, også kaldet tubeless wheels på engelsk. Det er hjul, der både fungerer til tubeless og clincher. Tubeless vil sige, at der ikke er nogen slange, fordi tætningen er ved selve fælgkanten. Så der er ingen slange, og det er selve dækket, der bliver fyldt med luft. Den helt store fordel ved tubeless/slangeløse er, at de har lavere risiko for punktering, men derudover giver de efter sigende også lidt lavere rullemodstand. Dog kan de være svære at få til at sidde ordentligt i forhold til montering og lignende og dækkene kan generelt være svære at få på.

Så fordelene og ulemperne for tubeless/slangeløse hjul er:

  • Fordele: lavere risiko for punktering, lavere rullemodstand
  • Ulempe: sværere at få til at fungere, dæk kan være svære at montere

Skal jeg købe højprofilhjul eller lavprofilhjul?

Mange spørgsmål går på, om de skal købe højprofils- eller lavprofilshjul. Altså, om fælgen skal være høj eller lav. Svaret er, at det afhænger helt og aldeles af dit formål med hjulene. Skal du ned og og køre la Marmotte, hvor du kører i bjergene i Frankrig skal du gå efter hjul med en lav vægt, mens hvis du kører cykelløb på Sjælland, hvor der er høj gennemsnitsfart, skal du vælge højprofilshjulene.

Du skal altså vurdere, hvad du skal bruge hjulene til. Højprofilshjul er typisk tungere i det, og derfor vil de ikke være at anbefale, hvis du kører i meget bakket terræn eller bjergene. Til gengæld er de meget mere aerodynamiske. Hvis du først er kommet op på 40 km/t vil du altså lettere kunne holde de 40 km/t, end hvis du kører med lavsprofilshjul. Derfor er højprofilshjul også det, man oftest ser til cykelløbene i Danmark, da Danmark ikke har de store bjerge.

Alternativt kan du vælge mellemvejen. 35 mm-hjul, hvor fælgen eller 35 millimeter eller lignende er ved at blive mere og mere populære og blandt andet Campagnolos Bora midtprofil er blevet brugt af Nairo Quintana i Tour de France og lignende. Du kan derfor alternativt vælge at prøve de lidt ’nyere’ midtprofil, som er en mellemvej mellem de to. Men hvis du kun kører i Danmark, vil højprofilshjul være bedst.

Anbefalingen lyder derfor: køb højprofilshjul, medmindre du skal køre i bjerge.

Eksempler på cykelhjul til din racer

Her får du også lidt et par anbefalinger på nogle gode hjulsæt i forskellige prisklasser, samt hvad de specifikt er gode til.

Mavic Cosmic Pro Carbon hjulsæt – billig aerodynamik

M32819214

Mavic Cosmic Carbone er nok nogle af de billigste højprofilshjul du kan finde. Hvor meget koster højprofilshjul så? Dette udmærkede hjulsæt koster 5.999,00 DKK, hvilket må siges at være en ganske fornuftig pris – og det er endda med dæk. Hjulene er aerodynamiske med en 52 mm fælghøjde og flade aero-eger.

Dog er hjulsættet lidt småtungt: 1.695 g. for sættet. Så hjulene er absolut ikke til bjergbrug og helst heller ikke alt for meget kørsel på Kiddesvej i Vejle og lignende.

button-4

 

 

 

Shimano Dura Ace WH-9000-C35-CL – mellemvejen

04WH9000C35FREY_C

Disse Shimano Dura Ace hjul til racercyklen er en ‘mellemvej’, en mellemting mellem højprofilshjul og lavprofilshjul. De har lavprofilshjulenes lave vægt, men kombineret med højprofilshjulene lidt højere fælg og aero-eger. Denne type hjulsæt ruller fantastisk i meget varieret terræn.

Med en vægt på kun 1488 g. er lever de op til ‘letheden’ der skal til for at køre i bjerge og bakket terræn. De er derfor rigtig gode, hvis du skal køre i bjergene, men også gerne vil kunne bruge hjulsættet i Danmark uden at skulle investere i et til hjulsæt.

Prisen er i den lidt højere ende på omkring 13.000 DKK, men til gengæld følger kvaliteten også med.

button-4

 

 

Mavic R-SYS SLR hjulsæt – til bjerggeden

MP16601XX_A

 

Vil du have et virkelig let hjulsæt? Hvis du spørger: “Hvilket hjulsæt er blandt de letteste til racer?”, så er dette hjulsæt ikke til at komme uden om. Med en vægt på SØLLE 1.355 g. uden dæk er de utrolig lette og perfekt til bjergterræn eller til at tæmme de danske bakker – du kommer til at flyve op over stigninger med hjulsættet her. En af grundene til det er, at bremsefladen er lavet af carbon, hvilket holder vægten nede. Selvom de er meget lette er de alligevel til dæk/slange, altså clincher/åbne ringe, så du ikke behøves at skulle bøvle med lukkede ringe, lim og så videre.

Prisen er selvfølgelig derefter, men dette hjulsæt henvender sig også til dem, der ønsker nogle af de bedste bjerghjul på markedet.

button-4

Flere artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Andre interessante artikler
Menu