Hvad skal den perfekte begynder racercykel indeholde?
Har du på det seneste tænkt over at købe en racercykel? En racercykel indeholder rigtig mange glæder. Det er en fantastisk frihed at træne på en racercykel. Du får lov til at mærke farten, du får lov til at nyde naturen og samtidig kommer du hurtigt i god form, og cykling er en rigtig god måde at tabe sig hurtigt på.
Men hvad skal din første racercykel så indeholde?
Cykeludstyr er en hel religion!
Der er utrolig mange holdninger og meninger til de forskellige racercykler og udstyret derpå. Går man ind på en cykelforhandlers hjemmeside, bliver man måske ikke umiddelbart klogere.
Her fremgår en masse underlige materialer og begreber – hvis du bliver forvirret af det, er det forståeligt nok! Derfor vil Landevejscykling.dk forsøge at guide dig igennem, hvad den perfekte begynder racercykel skal indeholde og hvilke overvejelser, du skal gøre dig.
I denne guide vil vi derfor klæde dig på til at gøre det helt rigtige køb af din første racercykel!
Læs med videre for at blive klogere på hvorfor, og hvad du skal kigge efter, når du skal købe en begynderracer.
(Guiden fortsætter under billedet)
Det koster en begynderracer (budgettet)
Den første overvejelse du skal gøre dig, hvis du skal købe din første racercykel, er dit budget. Hvad meget har du at gøre godt med?
Der findes racercykler i alle prisklasser. Lige fra den i Harald Nyborg til kr. 3.500 til de professionelles valg, som hurtigt koster over kr. 50.000.
Det er selvfølgelig et spørgsmål om din pengepungs størrelse. Har du lyst til at bruge kr. 50.000 på din første racercykel, skal du være velkommen til det. Men det kan næsten garanteres, at dit behov ikke stemmer overens med kvaliteten af en sådan racercykel, som de professionelle bruger.
Hvis du ‘blot’ skal bruge cyklen til at køre lidt til og fra arbejde på de solbeskinnede sommerdage og lidt søndagsture hist og pist, er det slet ikke nødvendigt med en så dyr cykel. Når vi er oppe i den prisklasse betaler du nemlig (blandt andet) rigtig meget for, om cyklen vejer 200 gr. til eller fra. Om din cykel vejer 7 kg. eller 10 kg. er i princippet næsten ligegyldigt, hvis du kun bruger cyklen i Danmark og på ‘hobbyplan’.
Selvfølgelig vil du kunne mærke forskel på en jernhest, der vejer 15 kg og en racercykel på 8 kg uanset hvad. Men stort set alle racercykler nu om dage er lavet i materialerne aluminium, stål eller carbon, og dermed vejer næsten alle racercykler, du finder hos en forhandler, under 12 kg. – også den billigste, så du behøves ikke at kigge så meget på vægten af cyklen i første omgang.
Hvilken forskel gør geargruppen?
Noget af det du til gengæld skal være opmærksom på, når du køber din første racer, er blandt andet geargruppen. Geargruppen er alle de dele, der sørger for, at du kan skifte gear, køre og bremse. Det vil sige kæde, kassette (de mange, små tandhjul bag på), kranksættet (de store tandhjul foran samt pedalarmene), bremsegrebene, gearskifterne, bagskifteren og forskifteren.
(Guiden fortsætter under billedet)
Her kan det anbefales IKKE at starte ud med at købe den allerbilligste racercykel, du kan finde, da den oftest er med den billigste geargruppe, du kan finde på markedet. I modsætning til rammen (altså, selve cyklen uden geargruppen og hjul mv.) er geargruppen noget af det første, der bliver slidt og dermed skal skiftes. Rammen skal kun skiftes, hvis den knækker eller lignende.
Men køber du en racer med den billigste geargruppe, risikerer du også at skulle betale for nye reservedele til geargruppen efter meget kort tid. Desuden gør en dårlig geargruppe også din køreoplevelse dårligere. Med en dårlig geargruppe skifter dine gear nemlig heller ikke lige så gnidningsfrist.
Derfor: når du skal købe din første racercykel, skal du være opmærksom på geargruppen. Om cyklen vejer 8 kg. eller 10 kg. gør ikke den store forskel for dig, så længe du kører på hobbyplan i Danmark, men det er noget af det, man hurtigt kommer til at betale rigtig meget for!
Hvilken geargruppe skal jeg så vælge?
Der findes mange forskellige producenter, og de laver mange forskellige geargrupper hver især. Så det er helt forståeligt, hvis du bliver forvirret over alle de navne og betegnelser! Derfor vil vi lige prøve at guide dig lidt igennem geargrupperne.
I øjeblikket er de største spillere på geargruppe-markedet Shimano, SRAM og Campagnolo. Shimano er helt klart den producent, der er størst på markedet for begynderracere i øjeblikket, så derfor vil vi grave lidt dybere i Shimanos forskellige geargrupper.
(Guiden fortsætter under billedet)
Ved valget af en geargruppe skal du tage stilling til 1) udseendet, 2) vægten, 3) funktionaliteten og 4) levetiden. Groft sagt kan man sige, at jo mindre du betaler for din geargruppe, jo mere på kompromis går du med de fire ovenstående parametre. Du kan se geargrupperne som et hierarki, hvor den dyreste geargruppe er bedst på de fire parameter og jo længere ned i hierarkiet, du kommer jo mere går du på kompromis.
Til gengæld er den modsatrettede parameter din økonomi, og jo længere ned du kommer, jo billigere bliver det også. Og det kan allerede nu afsløres, at ikke alle parameterne er lige vigtige, når du skal købe din første racer, så derfor vil det være godt lige at uddybe parameterne.
Udseendet er dog oftest meget lig hinanden blandt Shimanos geargrupper. Designet på de to-tre dyreste geargrupper er oftest en lille smule anderledes. Til en begynderracer er behøves du ikke at tænke så meget på dette parameter.
Vægten er som beskrevet ovenfor næsten ligegyldig for dig, der bare søger din første racer, som kun skal bruges i det flade Danmark og ikke meget mere end 2-3 gange om ugen. Det er en myte blandt mange cykelryttere (både motionister og erfarne), at jo lettere noget på en cykel er, jo bedre er det. For cykelryttere er vægten på deres udstyr noget af det vigtigste, og mange burde måske heller ikke ned ad deres egen krop og se, om de kunne ‘optimere’ noget af deres egen vægt frem for at spare 0,5 kg. på en geargruppe, der så koster kr. 10.000 mere end de billige og lidt tungere. Derfor behøves du ikke gå så meget op i vægten på geargruppen på din første racer.
Funktionaliteten er dog noget, som du skal være opmærksom på ved køb af din første racercykel. Funktionalitet vil sige, hvor let dit gearskifte skifter gear. Hvordan oplevelsen er fra du trykker på gearskifteren til cyklen rent faktisk skifter gearet. Vælger du den billigste geargruppe fra Shimano, vil denne oplevelse ikke være nær så god, som de dyrere grupper. Gearene vil lettere ‘hoppe’ lidt frem og tilbage mellem de forskellige gear og ikke være lige så præcist. Derfor vil funktionaliteten af geargruppen være ret vigtig.
Levetiden er måske det vigtigste ved køb af din første racer. Du har lige smidt kr. 5.000-7.000 efter din første racer, og så er det ikke så fedt allerede skulle bruge et par tusinde kroner ekstra på nye reservedele til geargruppen, fordi du har valgt den billigste geargruppe. Cykelsporten er i forvejen ikke den billigste sport, så derfor vil det være rart, hvis tingene rent faktisk også holder bedst muligt. Dog skal du være opmærksom på, at ved regelmæssig vedligeholdelse af cyklen med cykelvask, smøring og lignende forlænger du også geargruppens levetid betydeligt.
Shimanos geargrupper
Shimano laver som beskrevet flere geargrupper. Shimano er måske mest kendt for at være en japansk producent, der laver reservedele til fiskestænger, men de laver faktisk også cykeldele i form af geargrupper. De er desuden yderst brugt af nogle af verdens bedste, de har længe været brugt på nogle af verdens bedste hold, der kører Tour de France.
Som beskrevet skal det ses som et hierarki af de fire ovenstående parametre, hvor den øverste geargruppe gerne skulle være bedst på alle de fire parametre. Det modsatrettede hensyn er økonomien, hvor meget de forskellige geargrupper koster. Til din første racercykel kigger vi efter en cykel i den lidt billigere kategori, men der er også nogle geargrupper, hvor du får meget for pengene.
Shimano 2300
Shimanos ‘nederste’ geargruppe hedder Shimano 2300 (eller lignende). Den er også den billigste geargruppe, og er derfor oftest anvendt på forhandlerens billigste racere. Ud fra de fire parametre er geargruppen dog ikke så god! Særligt funktionaliteten og levetiden, som er vigtige til din første racercykel, er Shimano 2300 rigtig dårligt stillet. Den skifter ikke særlig godt og kræver meget indstilling. Man skal regne med at skifte kæde og kassette minimum hvert halve år, hvis man bruger cyklen et par gange om ugen eller mere. Især hvis du også bruger den om vinteren! Til din første racer skal du helst undgå denne geargruppe – eller som minimum et mix af denne gruppe og en lidt bedre geargruppe.
(Guiden fortsætter under billedet)
Shimano Claris
Claris er en forholdsvis ny gruppe, Shimano er kommet med. Det er en 8-speedsgruppe, hvilket vil sige, du ‘kun’ har 8 gear bag på. Alt afhængig af hvor mange tandhjul du har foran vil det sige, at du enten i alt har 16 eller 24 gear at gøre godt med. Der er derfor ikke så meget at gøre godt på kassetten før du skal skifte ned eller op på en anden klinge foran. Funktionaliteten og levetiden er dog en lille smule bedre end Shimano 2300, men vejer næsten det samme.
Du kan købe reservedele til Claris her og tjekke priserne ud.
Shimano Sora
Sora er lige et trin op i den rigtige retning. I forhold til Claris har Sora nemlig mulighed for 9-speed. Det betyder altså, at du har 9 gear bagpå, som du kan vælge i mellem, hvilket kan være rigtig godt. Så kan du blive længere tid på den store klinge uden at skulle skifte ned – også selvom der måske kommer en bakke, du skal opad. Gearskiftet generelt, levetiden og vægten er dog meget ligesom Claris.
Du kan købe reservedele til Sora og tjekke priserne ud her.
Shimano Tiagra
Nu begynder det at ligne noget! Ved Tiagra begynder du at få en del for pengene. Her er funktionaliteten og levetiden ved at være inden for rimelighedens grænser. Gearskiftet begynder at skifte fint og gnidningsfrist, selvom det dog alligevel skal justeres mere end nogle af de dyrere grupper. Du kan forvente at levetiden er minimum et år, hvis du ikke bruger den mere end et par gange om ugen, og du vedligeholder cyklen med vask og lignende jævnligt. Køber du Shimano Tiagra får du faktisk meget for pengene, hvis det blot er til din første racercykel. Derfor kan det anbefales, at du minimum vælger Shimano Tiagra til din første racercykel.
Shimano 105
Skal du bruge cyklen mere end 3 gange om ugen eller køre længere ture, vil jeg foreslå at købe en racer med Shimano 105. Denne geargruppe er den ‘billigste’ variant til en 11-speedgruppe. Derfor er forskellen i forhold til levetiden og det generelle gearskift ikke det store i forhold til Tiagra. Du skærer også lidt vægt af ved at bruge en Shimano 105, men du giver meget for at få 11-speed.
Du kan købe Shimano 105 her.
Shimano Ultegra
Blandt erfarne cykelryttere er Shimano Ultegra et minimum. Hvis du kører ofte og gerne længere ture er Ultegra et rigtig godt valg. Du får rigtig meget for pengene, da også vægten er skåret meget ned. Men som beskrevet tidligere er vægten ikke så vigtig til din første racercykel. Det er vigtigere med prisen og funktionaliteten. Og du betaler altså en del for vægten ved Ultegra.
Shimano Dura-Ace
Dura-Ace er Shimanos topgruppe. Her får du toppen er poppen, men du betaler så sandelig også for det! Det er den letteste udgave, skifter bedst muligt og holder flere år, hvis du holder cyklen vedlige jævnligt med cykelvask og smøring. Dura-Ace er for dig, der ønsker det bedste og ikke vil gå på kompromis med noget. Gruppen er dog ikke at anbefale til din første racercykel på grund af den meget høje pris og i forhold til at du er nystartet osv., vil der være mange ting, du slet ikke lægger mærke til, som du ellers betaler rigtig meget for.
Hvilken cykel skal jeg så købe?
Ved køb af begynder racercykel ved du nu, at du som minimum skal gå efter Shimano Tiagra. Skal du bruge cyklen meget kan du også vælge en cykel med en lidt bedre geargruppe, men ellers er Tiagra den optimale geargruppe med mest value-for-money til en begynderracer.
Nu skal vil begynde at kigge nærmere på resten af cyklen.
I forhold til stellet er der tre faktorer, der spiller ind:
- vægten
- stivheden og
- komforten
(Derudover spiller aerodynamikken også lidt ind)
Hvor vigtig er vægten for en begynder racercykel?
Igen, det er ikke så vigtigt med vægten. Det er noget, du betaler rigtig meget for, uden du kan mærke det særlig meget. Så længe cyklen vejer under 12 kg., er den ganske fin som begynderracer.
Det gør de fleste aluminiumsracere, så derfor blot gå efter sådan en.
Hvor ‘stiv’ skal begynder racercyklen være?
Stivheden vil sige, hvor hurtigt cyklen reagerer fra du træder i pedalerne.
Der er mange diskussioner angående, hvilket materiale der er det stiveste. Mange af dem går ud på, at aluminium er stivere end carbon, men at carbon er mere komfortabelt, da det stødene fra ujævnheder i vejen lettere bliver udlignet.
Derfor er det vigtigste for dig i første omgang også blot at kigge efter en aluminiumscykel med carbon forgaffel (det vil sige de to ‘rør’ der gå fra lige under styret ned til forhjulet, da det er her, du særligt mærker stød og lignende fra vejbump osv – derfor er den en klar komfortfordel med carbonforgaffel.
Derudover får det cyklens vægt lidt længere ned, hvilket er en lille sidegevinst.
Det skal være behageligt – cyklens komfort
Netop komforten er meget afgørende for mange nybegyndere på en racer.
En racercykel kan for uvante føles meget ‘hård’ at køre på. Folk, der ikke er vant til at køre på racercykler, er vant til at køre på bløde sadler, brede dæk og med styret godt op i skulderhøjde. Derfor er noget, det første lægger mærke til, at komforten er anderledes.
Dette kræver selvfølgelig tilvænning, men mange begyndercykler er også lavet til at have bedre komfort end andre, så derfor behøves du ikke tænke så meget over det.
Hvilken begynder racercykel skal du så vælge?
Nu har du fået nogle parametre, du skal være opmærksom. Du har fået at vide, hvad du nærmere skal kigge på ved køb af din første racercykel.
Men et rigtig godt bud på en rigtig god cykel, hvor du får rigtig meget value-for-money er Haibike Race 8.20.
Lad os se lidt nærmere på den.
Haibike Race 8.20
(Guiden fortsætter under billedet)
Haibike Race 8.20 er den perfekte racercykel til dig, der ønsker er bruge cyklen 1-4 gange om ugen.
Du vil have noget ordentligt at køre på, hvor du ikke skal skifte reserve dele efter få nogle måneders brug, og du vil have en cykel, der kan få fart på. Samtidig har Haibike Race 8.20 er fin vægt, da den vejer ca. 10 kg.
Cyklen fås for KUN kr. 6.499,00 hos Cykelpartner.dk! De har prisgaranti på alle deres varer samt fri fragt ved køb over 299 kr. Normalprisen andre steder for denne perfekte begynder racercykel er kr. 8.000,00.
(Guiden fortsætter under billedet)
Geargruppen består af Shimano Tiagra 10-speed, ligesom på ovenstående billede, som er det optimale for den første racer.
Du får en god oplevelse af geargruppen, da det skifter fint og ikke behøves at justeres hele tiden. Der sidder desuden et ganske fint hjulsæt på, der oven i købet matcher til resten af cyklen og dets farver.
Dækkene er XLC Rapide. De ruller rigtig fint, da de har en forholdsvis lav rullemodstand og samtidig er rimelig punkteringsresistente, men du kan overveje at købe nogle nye dæk, læs fx vores guide: Undgå punkteringer – køb de bedste cykeldæk til racer.
Stellet er desuden af aluminium og derfor er stivheden faktisk ret god i forhold til, at det vil være din første racercykel. Der sidder en carbon forgaffel på, som er at anbefale for at øge komforten mest muligt.
(Guiden fortsætter under billedet)
Haibike Race 8.20 er helt klart at anbefale til køb som din første racercykel.
Den giver et rigtig fedt helhedsindtryk, da mange af delene matcher med de blå/sort/gule farver, som stellet har. Du får et fint stel som er forholdsvis stiv og komfortabel. Gruppen har en fin levetid og funktionalitet i forhold til, at det er til din første racercykel.
Derfor er Haibike Race 8.20 den perfekte første racer!
Hvis du er i tvivl om, hvilken størrelse du skal bruge, kan du bruge den her ‘bike-calculator’ til at beregne størrelse ud fra oplysninger om skridtlængde, armelængde og højde.
Et alternativ til ovenstående begynderracercykel er at kigge på nogle af de engelske sider, og dermed kan du spare lidt penge. Fx kan du få en Verenti Technique med Tiagra til ca. 5.900 kr. Læs mere om dette alternativ til Haibike Race 8.20 her.
Træningsprogram til når du har købt din begynder racercykel
Når du har anskaffet dig en god begynderracercykel, skal du i gang med træningen. Men hvordan skal man træne for at blive hurtig på en cykel?
Hvis du vil i bedre form, kan det anbefales at prøve et træningsprogram. Det giver dig mulighed for at følge nogle effektive intervaller, så du bliver hurtigere på cyklen.
Vi har her på Landevejscykling.dk lavet et fantastisk træningsprogram, som får dig i bedre form på kort tid. Du kan læse mere om træningsprogrammerne her:
3 kommentarer
Hej – Det er rigtig mange gode råd der bliver givet her omkring begynder racercykel, men jeg mangler et utroligt vigtigt afsnit: Den rigtige stelstørrelse. Den 1. racercykel skal hverken være for stor eller lille. Det ved skribenten selvfølgelig godt men det gør begyndere ikke.
Super god artikel, kan helt klart bruges 👌
Hej , rigtig fin artikel med mage råd / ting man kan bruge som “ny” cyklist. Men kan i anbefale en anden begynder cykel i samme prisklasse end Haibike Race 8.20, da den ikke kan købes på de link i har sat i artiklen. Den anden Verenti Technique Tiagra (2017) Road Bike kan heller ikke købes mere.