Hjem » Løbsrapport fra cykelløb i Hjørring og Aalborg

Løbsrapport fra cykelløb i Hjørring og Aalborg

af Alexander Dohn Bojsen

Endnu to cykelløb er kørt. Og det var to rigtig hårde cykelløb. Rent fysisk var det ikke de hårdeste – jeg har kørt nogle med højere watt og nogle, der var mere opslidende – men rent mentalt var det blandt de hårdeste. Men det kommer jeg tilbage til.

Jeg deltog ‘kun’ i cykelløbene søndag og mandag, da jeg ikke havde mulighed for at køre cykelløbet om lørdagen, da jeg skulle til et bryllup om lørdagen. Jeg gik dog heller ikke glip af det helt store, fandt jeg ud af, da det var en utrolig kold dag med øsende rent og kun 1-2 grader. Over halvdelen af alle tilmeldte til cykelløbene måtte udgå grundet det dårlige vejr. Dog vil jeg sige, at søndag og mandag ikke var meget bedre, og derfor blev disse tre påskeløb også hurtigt døbt til “3 dage i helvede”.

Sådan forløb cykelløbet i Hjørring om søndagen

Til at starte med var vejret lidt skod. Ikke det værste, men bare en lille smule træls regn. Efter lidt tid klarede det dog heldigvis lidt mere op og blev lidt bedre, men stadig ‘kun’ 4-5 grader.

Selvom feltet var stort (80 mand til start), er jeg faktisk tit helt fremme i feltet, og jeg har faktisk ret gode ben. Jeg prøver at gå med i rigtig mange ryk uden dog selv at starte rykkene. Desværre kommer jeg aldrig med i de rigtige hug.

I løbet af første omgang siver en mindre gruppe afsted. Jeg er selv tæt på at komme i en større forfølgergruppe på en tidspunkt med 15-20 andre, men vi bliver hentet igen af den bagerste del af feltet og kort tid efter vi bliver hentet kører en ny gruppe på 10-15 mand, hvor jeg ikke kommer med. Endnu 3 mand rykker efter dem, hvor Anton fra teamet heldigvis få sneget sig med.

Jeg gennemfører hele løbet for at få nogle træningskilometer i benene. Anton får kæmpet sig til en rigtig flot 10. plads, og nede i feltet kører vi også spurten, hvilket gør at jeg også lige får trænet den lidt. Jeg vinder den relativt sikkert med ca. 900 watt i snit i 30 sekunder efter over 3,5 times cykelløb. Desværre er der 32 mand ude foran i udbrud, så det bliver ‘kun’ til en 33. plads ud af ca. 80 tilmeldte. I forhold til hvordan benene var kunne det være blevet til mere, men det blev det desværre ikke.

Hos damerne gik det rigtig godt her om søndagen for vores team. De var to til start og blev nr. 1 og 2 og overtog den samlede føring i cuppen. Du kan læse hendes skriv om løbet på Womans Word.

Sådan forløb cykelløbet om mandagen i Aalborg

I forhold til igår var det lige blevet en tak dårligere vejr. Lige 2-3 gradere koldere (næsten omkring frysepunktet), konstante kolde byger og kold vind. Dette gjorde cykelløbet til et endnu hårdere cykelløb end igår.

Hvad endnu værre var, at det blæste mere, og det var en meget mere åben strækning. De første 1-2 km går opad bakke og derefter et højresving og så er der ellers bare sidevind. Det betyder, at allerede efter et par km er feltet splittet i atomer.

Nicolai og jeg får kæmpet os i forfølgergruppen, hvor der også sidder 5 Veloconcept-ryttere, men da vi efter en omgang rammer sidevindsstykket igen, har jeg ikke kræfter til at sidde helt fremme i feltet, og den bliver splittet endnu engang, hvor jeg sammen med Nicolai desværre sidder lidt for langt tilbage.

Vi kører dog videre i rulleskiftet, men indser hurtigt, at vi ikke kommer til at hente dem igen. Rigtig mange står af, men Nicolai og jeg fortsætter for at få den gode træning frem mod de næste par hårde weekender.

Der ligger 19 mand foran os, men Nicolai får at vide, at der er 20, så det er 21. pladsen, som vi skal køre om. Nicolai vil gerne have lidt point til den samlede stilling. Faktisk er der præmie til de 20 forreste, og da en Hammel-rytter angriber med 5-6 km til mål, tøver Nicolai lidt for længe før han kører efter, og han når derefter aldrig at hente ham. Han får dog en respektabel 21. plads. Jeg triller i mål lidt efter på en 28. plads, som ikke var så vigtig for mig. Det var vigtigere blot at gennemføre og få kørt de kilometer. Anton får ligeledes gennemført, hvilket jeg også synes er rigtig flot.

Da jeg kommer i mål kan jeg slet ikke mærke mine fingre eller tæer, og det har jeg ikke kunne de sidste par timer. Jeg er gennemblødt, iskold og skuffet og irriteret over, at jeg ikke kunne være med fremme. Men jeg kæmper videre. Heldigvis har jeg nogle gode team-mates, der hjalp med at få cyklen på bilen, da jeg kom i mål og havde varmet bilen op.

Damerne kører endnu et rigtig flot race og vores team-mate, Michelle, ender med at løbe med den samlede sejr i cuppen. Virkelig flot af et så lille team som vores!

Epilog / konklusion på de to cykelløb

To hårde cykelløb. Ikke så meget fysisk. Mere mentalt. Benene var generelt gode, og jeg føler at det kunne være blevet til lidt mere. Jeg ville rigtig gerne have ramt hugget om søndagen, men det var nok lige så meget held i uheld, at jeg ikke kom afsted. Jeg fik dog fyret en god spurt af, hvilket var en god træning for mig.

Mandag kunne man aldrig ‘bare’ trille ligesom om søndagen. Der blev hele tiden holdt gang i den i rulleskiftet, og på den måde var den rigtig god træning.

Det blev ikke til de store resultater, men de skal nok komme senere, hvis jeg bliver ved med at kæmpe, træne hårdt og ikke give op.

17903420_10212958357978216_7806106606275570671_n

Hvad er planen for de næste par weekender?

Der er to rigtig hårde weekender i vente, hvor jeg højst sandsynlig får fuldt løbsprogram.

Næste weekend står den på første afdeling af Post Cup til GP Herning. Det er et prestigefyldt løb med mange grusveje og derfor også stor splittelse. Alle holdene kommer i fuld opstilling og er parate. Der er over 100 tilmeldte, hvilket bliver det største felt, som jeg nogensinde har kørt i. Der bliver helt sikkert kørt enormt stærkt, og jeg skal være glad, hvis jeg bare kan følge med og hænge nogenlunde i. Dog bliver det rigtig sjovt at prøve at køre, og noget jeg mest tager med som læring.

Dagen efter GP Herning, søndag, er der et ‘mindre’ DCU-løb i Næstved. De fleste har dog fokus på GP Herning, og dem som har gennemført har sikkert ret trætte stænger. Men da det er et mindre DCU-løb, hvor der måske ikke er helt så mange tilmeldte og helt så stor kørelyst for mange, så er det da et løb, der kunne være meget sjovt at køre godt i, hvis benene stadig kan lidt efter GP Herning.

Weekenden efter, det vil sige d. 28., 29. og 30. april, er der tre UCI-løb: GP Himmerland Rundt, GP Viborg og GP Skive, hvilket betyder at det bliver store felter med mange udenlandske cykelhold til start. Igen er det mest for at få noget erfaring og lære, at jeg kører det. Det er ikke med ambitioner om at køre de store resultater hjem.

Men alt dette skal jeg nok komme med løbsreferat fra.

Husk at følge vores hold på facebook: her