Forside Bojsens spalte Løbsrapport fra Sorø BCs cykelløb

Løbsrapport fra Sorø BCs cykelløb

af Alexander Dohn Bojsen

Søndag var det tid til endnu et cykelløb. Denne gang i bakkerne omkring Sorø. I A-klassen er vi ca. 45 mand til start, så det er et noget mere ‘moderat’ felt, der er til start i forhold til sæsonstarten sidste uge, hvor vi var ca. det dobbelte til start, hvilket du kan læse mere om her.

Taktikken til cykelløbet

Vi skulle ud på ca. 145 km vindblæst og bakket rute omkring Sorø.

I forhold til sidste uge er det lidt anderledes.

Først og fremmest har vi fået vores team-tøj fra Xtreme. Og jeg må sige, det er virkelig lækkert. Vi har bl.a. fået en virkelig fed speed-suit med lommer og korte ærmer til cykelløbene, når det skal gå rigtig stærkt. Det er virkelig fedt at få lov til at køre i, og så ser det også super godt ud, synes jeg, med fedt design og god pasform. Derudover har vi selvfølgelig også fået en masse andet lækkert tøj. I næste uge får vi også vores kortærmede skodvejrstrikot, som jeg også glæder mig meget til at prøve.

Udover det er vi en mand ekstra til start fra holdet – den garvede ræv, Søren, der tidligere har været i USA kun for at cykle og sidste år kørte for kontinentalholdet Soigneur. Dermed er vi tre ryttere til start i A-klassen fra Team ACR-FBL Elite powered by Integra Advokater.

Vores taktik var derfor at holde os fremme, fordi det blæste en del, og det var meget åbent landskab med nogle kringlede veje og prøve at køre lidt med i udbruddene, hvis der er mange, der kører. Og så prøve at sidde med i finalen, hvis vi stadig er der til den tid.

Efter sidste weekend er min personlige ambition bare at kunne sidde med, hvor det er sjovt og ikke blive fanget bagved.

Sådan forløb Sorø BCs cykelløb

Der var rimelig meget knald på fra starten og allerede på første omgang kører en gruppe på 8-9 mand (tror jeg) heriblandt 5 Cult-ryttere, vistnok (rimelig vildt at de får så mange med, alligevel).

Jeg ligger dog rimelig meget på ‘limit’ og har derfor nok at gøre i at sidde med i fronten af feltet, fordi der hele tiden er lidt sidevind.

På et tidspunkt har gruppen slået et hul på ca. 100 meter, og så kører der en stærk rytter fra Wasteapp-Avis (som er et Næstved-team) samt en stærkt rytter fra Bornholm, og Anton og jeg ser lidt på hinanden, hvorefter vi bliver enige om, at vi bliver nødt til at køre med i forhold til, hvis de skulle komme op til gruppen. Jeg sætter derfor efter i et ordentligt hug (for at være sikker på, at der ikke er for mange, der sniger sig med mig) og kommer i løbet af et lille minut op til dem. Desværre bliver vi hentet igen efter ca. 4-5 minutter derude.

Herefter sætter Bornholm sig frem, da de ‘kun’ har en mand med i udbruddet foran kontra Cult, der har 5 mand og Giant, der har 2.

Og på en måde passede det mig ganske fint, da jeg tænkte, at det ville gøre livet lidt lettere. Men Bornholm munkede sgu alligevel en rimelig god pedal oppe i fronten, og da der hele tiden var en smule sidevind blev folk “skivet” bagfra stille og roligt. Det var ikke fordi, at det var nogle hårde ryk, men aldrig rigtig at få helt læ, når de ligger op i fronten og holder god fart gør bare, at man bliver mere og mere slidt og træt.

Jeg ser også flere og flere bagfra have det hårdt og ryge af, og til sidst er vi kun en gruppe på ca. 15 mand, hvor Anton og jeg sidder. På sidste omgang henter vi alle fra udbruddet, bortset fra 2 mand.

På dette tidspunkt er jeg dog ved at være lidt småristet. Hertil er der 2 ting som jeg burde have gjort anderledes:

1) Vi havde ikke nogen fra teamet, der langede dunke. Jeg skulle have fået vores følgebil op, så jeg kunne have fået en ekstra dunk. Da vi kun var 15 mand i feltet sad jeg alligevel ofte bagerst, og så må man gerne få bilen helt op på siden af en – det vidste jeg bare ikke. Jeg troede, at man skulle helt ned til følgebilen, men den må altså gerne komme op, hvis man er bagerste mand i feltet. Og jeg kunne alligevel godt mærke, at jeg ikke helt havde drukket nok, hvilket jeg måske mistede et par procenter på til sidst.

2) Jeg var lidt uheldig at min hjelmstrop gik op, da den ikke var sat ordentligt. Og der var ikke lige noget tidspunkt, hvor jeg kunne få sat den på igen. Det irriterede mig lidt og fjernede derfor fokus fra at køre med i finalen. Hjelmstroppen burde være blevet sat ordentligt inden løbet.

Med et par km til mål kommer der pludselig et hul, fordi en mand rykker, og jeg sidder ikke med på det tidspunkt. Jeg ligger bag nogle Bornholm-ryttere og en Wasteapp-rytter, der har arbejdet hårdt samt nogle af dem, der har siddet i udbruddet. Jeg ligger derfor rigtig dårligt, og der kommer desværre et hul.

Inden da havde Anton og jeg heldigvis nået at snakke lidt sammen, og han tilbød faktisk at køre spurten for mig. Men jeg kunne som sagt bare mærke, at jeg lige manglede et par procent og at den manglende hjelmstrop satte lidt en stopper for det hele. Jeg var derfor ærlig og sagde, at jeg syntes, han i stedet skulle prøve at holde sig til og rykke med frem for at spare sig til at køre lead-out for mig. Men virkelig fedt at han tilbød at køre den for mig, og jeg tror om et par uger, hvor formen er en smule bedre, er det sådan noget, der kan gøre, at vi kan køre nogle rigtig gode placeringer hjem.

Anton kom heldigvis med, da den splittede og får kørt sig på en rigtig flot 7. plads, mens jeg kommer ind på en 14. plads, hvilket jeg også er godt tilfreds med. Det vigtigste for mig var at sidde med og få noget mere fart i benene, hvilket lykkedes. Og så havde jeg det sjovt – jeg syntes det var sjovt at sidde med i sidevinden og blive presset lidt.

Kun 21 mand ud af de ca. 45 til start gennemførte, hvilket også siger lidt om hårdheden af løbet.

Alt i alt et rimelig vellykket cykelløb, hvor Anton bliver bedste mand fra DCU-holdene. Det var et hårdt løb på den opslidende måde, men Anton og jeg var gode til at blive ved med at kæmpe for at sidde med, hvilket bar frugt til sidst. Anton og jeg sidder også bedre i feltet end sidste uge, hvilket nok også skyldes, at der kun var halvt så mange i feltet.

Jeg kunne godt mærke, at der var lidt mere at skyde med end til sæsonstarten. Jeg havde et par cykelløb i benene og havde derfor lidt mere fart nu. Men jeg tror om et par uger bliver det endnu bedre.

Lidt watt fra løbet:

Normalized power: 315
Max peak watt: 1399
Gns. watt da jeg rykkede for at komme op til 2 forfølgere: 721 watt i 42 sekunder med peak på 1364
Tid i Z6 og Z7 (over 416 watt): 48 min. ud af 3 timer og 20 min.

Planen for de næste par uger

De næste par dage er jeg i Vejle sammen med min far og min bror, hvilket er blevet en slags tradition – en slags lille familietur. Dette har vi gjort de sidste par år mandag-onsdag inden påskedagene. Både min far og min bror cykler også, så vi får trænet en masse i bakkerne.

På søndag og mandag er der cykelløb i Nordjylland. Der er faktisk også om lørdagen, men jeg kan først være der til søndag og mandag. Der er mange tilmeldte, ca. 80, rigtig mange svenskere – ved ikke lige helt hvorfor de ikke kan køre i deres hjemland, og så også mange fra de andre DCU-hold, der stiller med op mod 15 mand pr. hold.

Ugen efter er der første rigtig store cykelløb, GP Herning og weekenden efter det kommer UCI-løbene.

Så der er fart på og nogle store, vigtige cykelløb i vente, hvilket bliver rigtig sjovt. Så der skal trænes godt igennem de næste par uger!

Husk at følge vores hold på facebook: her

Tak til vores sponsorer:

Integra Advokater

Xtreme

GU Energy, Bonk Breaker, BetterBar, Beet It mv. fra Gaiasport

VUF

AP Køleservice

ConWx

Læs også

Skriv en kommentar