Stages wattmåler – komplet guide til køb

stages wattmåler

Denne guide er en komplet guide til køb af en Stages wattmåler. Vi guider dig igennem alt, hvad du burde vide, inden du køber en Stages wattmåler, lige fra hvad en wattmåler til cykel egentlig er, og hvad det gode ved en wattmåler er, inden vi guider dig igennem Stages wattmåleren og forklarer, hvordan den virker og wattmålerens fordele og ulemper. Til sidst vil vi også sammenligne Stages wattmåler med Rotor wattmåler og PowerTap wattmåler, som er to andre konkurrenter i den nærmeste prisklasse.

Hvis du allerede nu ved, at du bare skal have en Stages wattmåler, så kan du gå direkte til CykelPartner.dk her, som er forhandler af Stages.

 

gaa-til-forhandler-groen

 

IMG_1408-800x534

 

Wattmåler cykel

Hvad er en wattmåler til cykel? Wattmåling på cykel vil sige at, at du har en bestemt enhed, der kan måle dit watt-output. Det vil sige en enhed, der måler helt præcist, hvor hårdt du træder i pedalerne. Wattmåler til cykel fås i flere forskellige mærker og varianter. Før i tiden var det kun SRM, der producerede wattmålere, hvilket skyldtes, at de havde enepatent på wattmåler som opfindelse og dermed var de eneste, der måtte producere dem. Dette gjorde også, at prisen var utrolig høj. Wattmålere var derfor før i tiden forbeholdt den øverste elite, da det kun var de professionelle, der kunne finansiere et så dyrt stykke cykeludstyr. Dog udløb patentet, og siden da er der kommet flere og flere konkurrenter til og flere og flere varianter af wattmålere. Ligeledes er prisen langsomt blevet presset i bund, og i dag findes wattmålere til en så billig pris, at wattmåleren ikke kun er forbeholdt for de professionelle, men også supermotionister og cykelryttere, der blot vil have det mest optimale ud af deres tid på rammen.

Men hvad kan en wattmåler så helt præcist? En wattmåler måler som sagt, hvor hårdt du træder i pedalerne. Det betyder, at det er det bedste og mest præcise stykke cykeludstyr til at holde øje med, hvordan du træner. Det kan bruges til at målrette træningen og teste dig selv.
Det gode ved en wattmåler er først og fremmest, at dine watt-tal ikke bliver påvirket af terrænet, dagsformen eller lignende. Ved brug af et stykke cykeludstyr som en pulsmåler er der flere parametre, der spiller ind: hvad du har spist på det seneste (kost), hvordan/hvor meget du har sovet (søvn) og temperatur (om det er varmt, koldt eller tilpas) samt din krops generelle helbred (sygdom eller lignende). Det betyder, at pulsmåling har en vis upræcision, da flere parametre spiller ind over. Men fortæller pulsen stadig ikke, hvor stresset kroppen er på det præcise tidspunkt? Jo, og det er også fint nok, hvis man ikke har en wattmåler, eller ikke går helt vildt meget op i at udnytte tiden på cyklen bedst muligt. Men problemet er, at hvis du fx ikke har sovet så meget, så vil kroppen være mere træt, og dermed vil du presse kroppen endnu mere, end du har planlagt, og dermed træner du måske ikke det, som du ønsker. Hvis du for eksempel vil træne aerob træning i lidt længere tid, hvilket vil sige træning med ilt og typisk under 86-87% af makspuls, så vil du risikere at blive ved med at presse kroppen så meget, at du faktisk begynder at arbejde anaerobt. Din pulsmåler vil måske kun vise 80% af makspuls, fordi du har svært ved at presse den mere på grund af manglende søvn, men i virkeligheden arbejder du helt oppe i anaerobt arbejde, og derfor vil du hurtigere ’gå død’ og vil ikke kunne gennemføre det planlagte interval.

Med en wattmåler vil du kunne se præcis hvor meget du træder. Hvis du ved, at du arbejder i aerobt arbejde helt op til omkring 270 watt, så ved du, at du ikke må træde hårdere, uanset hvad din puls ligger på. Dermed kommer du ikke til at træne i en anden træningszone end planlagt på grund af parametre, der ellers kan spille ind ved pulsmåling. Derfor er wattmåling på cykel bedre end pulsmåling. Dog anbefaler vi, at du kombinerer både pulsmåling og wattmåling og udnytter begge typer cykeludstyr i din hverdag.

Samtidig er det bare fedt, at man kan se, at selvom farten kun er 17-18 km/t på grund af modvind, så kan man alligevel ligge på nogle høje watttal. Man kan ligeledes se, at man giver den en ekstra skalle, når man tager en føring i en stor gruppe frem for at ligge nede bagi og fedte den af.

Derudover kan du også bruge wattmåleren til at teste dig selv. Ved at teste dig selv kan du ligeledes finde ud af dine kompetencer: dine egne styrker og svagheder. Det gør du ved at lave diverse test af dig selv med wattmåleren. Du skal fx lave en test hvor du kører alt hvad du kan i 5 sekunder, 1 minut, 5 minutter og 20 minutter. Når du har lavet disse test skal du dividere disse tal med din vægt, og så kan du se dine watt/kg, hvilket er det, man typisk sammenligner med. Tjekker du dine tal i forhold til en såkaldt “powerprofile”, der viser hvor du ligger sammenlignet med andre.

PowerProfile
Udover du kan sammenligne kan du også teste dig selv i forhold til dine egne styrker og svagheder, men også i forhold til hvad der skal til for at køre på eliteplan osv. Rigtig smart! Du kan ligeledes følge dine forbedringer ved at tage samme tests igen senere. På den måde kan du også finde ud af, hvor god form du er i.

Træningsprogram cykelryttere træning cykling

Du kan også analysere wattal efter konkurrencer. Hvis du fx gik i udbrud til et cykelløb, men ikke vandt cykelløbet, kan du måske se, hvad du gjorde forkert. Måske var du i et 8-mands udbrud, der kom hjem til stregen sammen, men hvor du kun blev nummer 6 blandt de otte. Så vil du måske kunne se, at du ikke kørte nogen særlig god spurt til sidst, fordi du havde kørt for hårdt i udbruddet. Og så skal du måske træne at køre langt aerobt arbejde ved syregrænsen og så slutte af med en spurt, alt hvad du kan. Så wattmåleren kan også bruges til at analysere konkurrencer, som kan give dig  en idé om, hvad du har gjort forkert eller rigtigt, og eventuelt hvor du skal sætte ind i forhold til træning.

Sidst, men ikke mindst er en wattmåler rigtig god, fordi du kan kompensere bedre. Skal du køre et 20-minutters interval med 80% af makspuls, vil du typisk træde alt for hårdt i de første par minutter af intervallet, fordi du vil presse pulsen op på det ønskede. Dette resulterer i, at du i stedet for at arbejde aerobt begynder at arbejde anaerobt og dermed hurtigere bliver træt og måske ikke kan fuldføre intervallet. Med en wattmåler ved du måske, at du skal køre 250 watt i 20 minutter, og så kan du bare holde de watt så konstant som muligt, og dermed kan du bedre klare intervallet, og du kører i den træningszone, du ønsker.

Ligeledes til triatlon og enkeltstart. Hvis du kører med wattmåler til en ironman, halvironman eller bare en enkeltstart, så kan du bedre kompensere med dine kræfter. Normalt har man en tendens til at ligge alt for hårdt ud, fordi man har masser af kræfter, hvilket resulterer i, at man går død til sidst. Hvis du holder dine watt så konstant på det, du ved du kan klare på fx en ironman, halvironman eller bare en enkeltstart, så vil du kunne holde højere gennemsnitswatt og dermed en højere gennemsnitsfart, end hvis du lagde for hårdt ud og gik død til sidst.

 

Watt træning

Træning med wattmåler er utrolig effektivt. Der er en grund til, at alle de professionelle efterhånden har gjort det de sidste år. Det er vejen frem. Men hvordan bruger man så watt træning? Den generelle hovedregel inden for træning er, at man bliver, hvad man træner. Det vil sige, træner du rigtig meget korte accelerationer og sprint, så vil du også blive bedre til dette. Dog bliver dog også snakket en del om ens genetiske evner. Om du er god til kort eksplosivt arbejde eller længerevarende aerobt (med ilt) arbejde afhænger også af, hvilke muskelfibre du er født med. Se for eksempel i Tour de France. Der er en grund til, at supersprinteren Mark Cavendish aldrig kommer til at kunne køre godt i bjergene. Hans muskelfibre er simpelthen nogle andre end bjergrytternes. Cavendish’s muskelfibre er eksplosive og lavet til at køre sprint, mens en rytter som Chris Froome’s, Tour-vinderens, muskelfibre er lavet til at køre i længere tid omkring syregrænsen. Dermed vil Chris Froome helt sikkert aldrig kunne blive en supersprinter.

Alligevel siges det, at man virkelig kan rykke meget på træning. Lad dig ikke slå ud af, at du tror, at du kun har de eksplosive muskelfibre. Du kan sagtens blive rigtig god til at køre langt ved syregrænsen alligevel, hvis du træner det rigtig meget. Dog vil du nå et ’limit’ på et tidspunkt, altså et tidspunkt hvor du vil kunne mærke, at det er svært at øge dine watt-tal på et givet område fx på længerevarende præstationer som fx lange enkeltstarter. Og det kan være din genetik, der sætter en fysisk grænse for dig.

Som beskrevet tidligere kan du bruge en power profiling til at finde ud af dine styrker og svagheder og alt efter, hvad du ønsker, kan du enten forsøge at forbedre dine styrker eller forbedre dine svagheder. Du kan også analysere dine tal efter konkurrence og se, hvor du kan sætte mere ind på træningen. Hvis du fx røg af feltet til et cykelløb, kan du se hvilket watt du havde holdt, inden du røg af. Var det fx i et vildt ryk på omkring 2 minutter? Så ved du, at du måske skal inkludere ’langt’ anaerobt arbejde på 1-2 minutter noget mere i din træning.

Men hvordan finder du så ud af, hvad der er aerobt og anaerobt arbejde for dig?

 

FTP – hvilke watttal kan jeg køre?

FTP står for functional threshold power. Det vil sige ens funktionelle watt. Det er også det, der indikerer syregrænsen. Noget af det første du skal have gjort, når du har fået en wattmåler (vi anbefaler Stages wattmåler, se længere nede) er, at du skal have lavet en FTP-test. Sådan en test kan laves på flere måder, og nogle anbefaler, at du også varmer op på en bestemt måde inden testen.

Vi anbefaler, at du varmer op på den måde, der gør, du bedst kan præstere fx samme måde som du varmer op til cykelløb eller normalt til træning. Men det er vigtigt, at du laver samme opvarmning næste gang, du kører testen. Når du er klar, kører du en 20-minutters test, det vil sige 20 minutter, hvor du kører alt, hvad du kan, men gerne så konstant som muligt, så der ikke er de helt store udsving. Derfor skal du finde en rute, hvor der ikke er så mange sving og bakker eller skiftende vind. Du kan eventuelt lave den på en hometrainer.

Når du har kørt den, skal du bruge gennemsnittet fra de 20 minutter. Det kan du enten måle ved at ’lappe’ på din cykelcomputer, når du starter testen og ’lappe’ igen når du er færdig, eller ved at analysere dine tal på computeren med et program eller lignende og markere de 20 minutter og finde dine gennemsnitswatt. Når du har fundet gennemsnittet skal du trække cirka 6% fra, så du skal gange tallet med 0,94, og så har du din FTP, som også kaldes syregrænsen på dansk. Man mener også, at det er dette tal, du burde kunne holde i 60 minutter, altså i en time. Som sagt er der nogle, der anbefaler en bestemt opvarmning fx at man køre 5 minutter alt, hvad man kan inden, og så holder 5 minutters pause for derefter at køre 20-minutters testen. Det kan du selvfølgelig også prøve.

Eksempel: Du kører 300 watt i gennemsnit på 20 minutter. Herefter skal du gange 300 med 0,94=282. Så er din FTP/syregrænse 282 watt, som er det, du burde kunne holde i en time.

Din FTP kan du bruge til at bestemme dine watt-zoner. Alt afhængig af program eller træner er der forskellige træningszoner, men den mest almindelige er den, som en træner ved navn Coggan har udarbejdet, hvor der er syv forskellige zoner, som beregnes ud fra % af din FTP:

Zone 1/Aktiv hvile: <55% af FTP

Zone 2/Udholdenhed: 56-75 af FTP

Zone 3/Tempo: 76-90% af FTP

Zone 4/Laktat grænse: 91-105% af FTP

Zone 5/ Vo2Max: 106-120% af FTP

Zone 6/Anerob kapacitet: >121% af FTP

Zone 7/Neuromuskulær kraft: Maksimal

Nu har du fået at vide, hvad fordelen er ved at bruge wattmåler, og hvad den helt præcist kan samt information om træning med wattmåler. Hvis du ikke allerede har en wattmåler så læs med herunder, for nu vil vi guide dig lidt igennem en af de billigste wattmålere på markedet lige i øjeblikket: Stages wattmåler.

 

Stages wattmåler

stages wattmåler

Der findes efterhånden rigtig mange forskellige slags wattmålere, der måler på hver deres måde. Der findes wattmåler der måler i: den ene krankarm, kranksættet, pedalerne og navet på baghjulet. Der er mange forskellige holdninger til de forskellige typer wattmålere. I denne guide vil vi beskrive Stages wattmåler, som måler watt ud fra den ene krankarm. Det er også præcis denne wattmåler, som selveste Team Sky bruger. Wattmåler baseret på den ene krankarm er der både fordele og ulemper ved, som du også kan læse mere om længere nede.

I forhold til wattmåler der er kranksætsbaseret, så har deres ulempe ofte været, at de er dyre og svære at skifte fra cykel til cykel, hvis man for eksempel gerne vil skifte mellem en almindelig landevejsracer og en enkeltstartscykel.

Pedalbaserede wattmåler er forholdsvis nye og særligt med Gamins Vector, er disse blevet populære. Dog hører man ofte om problemer med kalibrering og lignende, men de er til gengæld ret lette at skifte fra cykel til cykel.

Navbaserede wattmålere har længe været blandt de billigste på markedet, hvilket har lokket mange købere til. Problemet er, at man er tvunget til at køre med det pågældende hjul – til træning såvel som konkurrence. Du kan dermed ikke skifte mellem løbshjul og træningshjul.

Til sidst er der som sagt krankarmsbaseret wattmåler, som er samme metode, som Stages wattmåler fungerer. Det virker ved, at du monterer en enkelt krankarm på venstre side, hvor der er en wattmåler monteret. Denne wattmåler måler herefter den kræft, du ligger i den krankarm og fordobler herefter tallet, som er det tal, du reelt kører. Fordelen ved disse wattmålere er helt klart, at de er så nemme at montere og skifte fra cykel til cykel samt at wattmåleren er så billig – det er virkelig en billig wattmålere i forhold til, hvis man kigger på fx SRM og andre konkurrenter.

Hvordan foregår monteringen så? Monteringen er så let, at det nærmest ikke engang kræver nogen bestemt mekanikererfaringer. Det eneste du reelt skal bruge er en umbrakonøgle, hvor du skruer wattmåleren fast. Så let at selv min kæreste vil kunne finde ud af det! Dog skal du huske, at hvis du skifter til en anden cykel end den wattmåleren oprindelig har siddet på, er det at anbefale at lave en kalibrering. En kalibrering kræver blot, at du har krankarmen enten op eller ned vertikalt og indstiller din cykelcomputer til kalibrering og så lader den være for et par sekunder, og så er det allerede gjort. Hvis ikke krankarmen er helt lodret, men peger nogle grader vandret vil kalibrationen fejle, og du vil få en fejlmeddelelse på cykelcomputeren.

Hvordan måler Stages wattmåler helt præcist? Mange er forvirrede over, hvordan Stages wattmåler måler. Det er særligt fordi, der har været en debat rundt omkring, at Stages wattmåler ikke er så god, fordi den kun måler den ene side. Faktum er, at Stages wattmåler måler venstre side, det vil sige, at den måler venstre arms kraft og fordobler tallet. Det er også det, der gør, at denne wattmåler er så billig, fordi det ikke er lige så kompliceret. Jamen, hvor præcis er wattmåleren så? Data bliver målt fire gange i sekunder og sendt op til din cykelcomputer. Stages påstår selv, at præcisionen er +/- 2% ved 100 watt ved 90 RPM. Ifølge dem bliver denne præcision bedre og bedre jo højere watttallet bliver, for eksempel ved 200 watt er det kun +/- 1%. Det, at Stages kun måler den ene side, betyder at den ikke kan måle en eventuel ubalance. Det eneste tidspunkt dette har indflydelse er ved 1-/2-sekunders målinger for eksempel i spurter. Hvis du fx kører en spurt og er meget stærkere med dit højre ben og derfor i et sekund træder rigtig hårdt med højre ben, men træder svagere med venstre ben vil dine watt for de 1-2 sekunder være lavere, end hvis wattmåleren målte begge sider. Dette skyldes, som Stages selv præciserer, at den kun måler i venstre side og fordobler tallet. Over længere tidsmålinger har dette nærmest ingen betydning, og Team Sky med Chris Froome (og også dengang med Bradley Wiggins) har været fuld tilfreds med Stages wattmåler. Og hvis du for eksempel måler en FTP-test, det vil sige over 20 minutter, vil resultatet næsten blive det samme som en af de dyreste wattmålere, der findes på markedet. At Stages wattmåler er så billig, er derfor godt givet ud. Det er sjældent, du oplever, at fordi den kun måler i den ene side, så vil tallet blive anderledes, så derfor kan du lige så godt spare de penge.

Noget andet smart ved Stages wattmåler er, at der er bluetooth indbygget. Det betyder, at du kan bruges iPhone eller lignende til at måle dine watt, imens du kører. Du kan for eksempel have Strava kørende og ligge den i baglommen, så du får dine segmenter og stadig få målt watt helt præcist. Den fungerer ligeledes til andre apps som fx Wahoo Fitness.

ultegra6800-Large-800x522

En kæmpe fordel ved Stages wattmåleren er den lave vægt. Normalt kan en krankbaseret wattmåler hurtigt løbe op i ekstra vægt. Og ekstra vægt er dødvægt! Selve wattmåler-delen på Stages vejer kun 20 gram. Forskellige bloggere har endda vejet den til helt ned til 14 gram.

Hvad så med batteriet? Stages wattmåler kræver et CR2032 lithium 3V batteri, der følger med, når du køber den. Dette batteri holder i cirka 200 timer, før det skal udskiftes. Du kan købe nye batterier i det lokale supermarked og et enkelt supermarked kan lette koste under 20 kr., hvis du køber batteriet det rigtige sted. Udskiftningen sker også meget let og tager ikke mere end et par minutter. Blot husk at lade gummiringen sidde. Denne gummi o-ring holder selve wattmåleren vandtæt. Stages wattmåler er nemlig vandtæt helt ned til -1 meter i op til 30 minutter. Det vil sige, at den kan tåle alverdens regnbyger, uden der sker noget. Du skal bare ikke skubbe din cykel i havnen uden at hive den op inden for 30 minutter – men hvis du gør noget så dumt, burde du heller ikke få lov til at have en wattmåler!

Stages wattmåler har en stor kompatibilitet og fås i de forskellige varianter såsom fx Ultegra og Dura Ace. Dog har de ikke lavet til carbonkranksæt endnu, så du kan ikke bruge den til fx Campagnolo carbonkranksæt.

Fordele: lav pris, nem at bruge, lav vægt, mange muligheder af kompatibilitet, måler kadance, bruger standard batteri, Team Sky bruger den (cool!)

Ulemper: Kan vise lidt forkert ved korte tidmålinger, passer ikke til carbon kranksæt

Selv Team Sky og Chris Froome bruger denne Stages wattmåler – så den må virkelig kunne et eller andet!


Et af verdens bedste cykelhold, Team Sky, har valgt Stages wattmåler

Hvor køber jeg den så billigst? Du kan lige så godt købe wattmåleren over nettet, så du sparer de penge. Den kan alligevel først ’prøves’, når du kommer hjem og monterer den på cyklen.

Stages wattmåler er billig hos CykelPartner.dk, da de har prisgaranti på deres varer. Det betyder, at hvis man finder prisen billigere hos en konkurrent, sætter de prisen tilsvarende ned. Hvis man ser efter, er deres priser på Stages også altid godt under deres vejledende udsalgspris. For eksempel er Stages Ultegras vejledende udsalgspris 5.999 DKK, men hos CykelPartner.dk kan du købe den for kun 5.299 DKK – du sparer altså 700 kr. i forhold til hvis du gik ned hos en fysisk cykelforhandler og købte præcis samme produkt.

Stages wattmåler Ultegra 6700/6800 pris: 5.299,00 DKK
gaa-til-forhandler-groen

Stages wattmåler Dura-Ace 7900 pris: 5.899,00 DKK
gaa-til-forhandler-groen

 

Derfor er Stages bedre end Rotor og PowerTap wattmåler

Stages’ største konkurrenter er nok Rotor wattmåler og PowerTap wattmåler. Dette skyldes, at de alle tre ligger i den billige ende af wattmålere. I forhold til Rotor, som er krankbaseret, vil vi anbefale Stages, hvis du gerne vil have en wattmåler, der er utrolig let at skifte fra cykel til cykel. Når det bliver vinter, kan du let skifte en krankarmsbaseret wattmåler over til vinterraceren og stadig måle watt, mens du med en krankbaseret wattmåler ikke bare lige kan skifte fra cykel til cykel. Det kræver at det er samme boks og man anbefaler også, at det er en mekaniker, der skifter wattmåleren fra cykel til cykel, så det bliver gjort ordentligt. Det er dermed ikke bare lige. Stages måler selvfølgelig kun i den ene side, men dette er meget sjældent, at det er afgørende. Du kan stadig bruge Stages wattmåleren på linje med de bedste wattmålere på markedet – ligesom Team Sky gør det.

I forhold til PowerTap laver de navbaserede wattmålere. Det vil sige, at navet sidder i baghjulet. Det er nok cirka lige så let at skifte hjul, som det er at skifte Stages fra en cykel til en anden. Men Stages er bedre end PowerTap, fordi du er bundet af det bestemte baghjul, hvor wattmåler-navet er på ved PowerTap. Det vil sige, hvis du har navet på et træningshjul, fordi det ikke skulle være alt for dyrt, så er du også nødt til at bruge dette træningshjul til konkurrencer, hvor det ikke er lige så effektivt som de dyrere højprofilshjul, man normalt bruger. Med en Stages wattmåler kan du selv bestemme, hvilke hjul du vil have på.

 

Stages wattmåler test

Stages wattmåler klarer sig rigtig godt i diverse tests. Både i Danmark og internationalt. Feltet.dk har lavet en test, hvor de anbefaler den kraftigt. Du kan læse Feltet.dks test af Stages wattmåler her.

DC Rainmaker laver nogle utrolig dybdegående anmeldelser af cykel- og triatlonudstyr, og han har ligeledes testet Stages wattmåler, som han også er meget imponeret af. Især på grund af prisen. Du kan læse testen af DC Rainmaker her.

Rigtig god fornøjelse med din Stages wattmåler. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne guide og Stages wattmålere er du mere end velkommen til at kontakte os på vores ”Kontakt”-side.

Flere artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Andre interessante artikler
Menu