Undgå kramper i benene ved cykling – sådan gør du

energipulver

Mange oplever, at de får kramper i benene ved cykling. Når de træner, er til cykelløb eller lignende, får de kramper. Det føles meget ubehageligt i musklerne og er næsten så uudholdelig, at du næsten uanset hvad bliver nødt til at stoppe med at træde.

Men hvordan undgår man kramper i benene ved cykling? Her kan du læse lidt om, hvorfor du får kramper samt nogle gode tips og tricks til at undgå kramper.

Hvorfor får man kramper ved cykling?

Man har forsket meget i, hvorfor man får kramper, og der er stadig flere teorier. Det sker ofte, at du får kramper, når du dyrker hård motion, hvor musklerne bliver trætte, du sveder, bliver dehydreret (får ikke nok væske) og mister meget salt.

Dette kan irritere kroppens muskler. Du vil derfor kunne opleve at få kramper, når du er ude og cykeltræne i længere tid eller til længere cykelløb. Du oplever for eksempel sjældent at få kramper i løbet af den første time, men hvis du cykler i mere end en time, vil du kunne opleve, at du får kramper.

Kramper kan være utrolig irriterende. Du kan blive helt nødt til at stoppe med at træde og ovenikøbet også blive nødt til at stoppe med at cykle, fordi der kommer en voldsom smerte, hvor musklerne trækker sig sammen. Kramper kan derfor være afgørende for, om du får trænet ordentligt eller kan gennemføre et cykelløb.

Drik væske – også før træningen

Der er mest, der tyder på, at kramper kommer hyppigere grundet dehydrering – altså, at du ikke får nok væske.

Hvis du vil undgå at få kramper ved cykling, når du træner, er til cykelløb og lignende, skal du huske at drikke nok. Du skal drikke 1/2 – 1 liter i timen, mens du kører. Men du skal også huske at drikke væske før træningen.

Du kan derfor gå efter følgende ‘strategi’:

  • +12 timer før (aftenen før): sørg for at drikke cirka 1 1/2 liter vand fra kl. 17.30-21, hvis du skal træne/til cykelløb næste morgen/formiddag. Undgå væske efter kl. 21 og indtil du går i seng for at undgå at skulle op og tisse flere gange i løbet af natten, hvilket kan ødelægge din nattesøvn.
  • +2 timer før: i god tid inden du skal træne/til cykelløb, skal du jævnligt drikke væske. Lav en drikkeflaske og tag jævnligt en mundfuld. Du skal gerne drikke en halv liter væske i gennemsnit i tidsrummet 2-5 timer før træningen/cykelløbet.
  • 0-1 1/2 time før: drik 1/2 – 1 liter væske i timen. Du kan blande lidt kulhydrater i, hvis du gerne vil kunne præstere optimalt fra starten.
  • Undervejs: drik 1/2 – 1 liter væske i timen.

Det handler altså om at få nok væske. Og ikke bare imens, men også før. Og som du måske kan forstå, skal du virkelig tænke over, at du får nok væske i lang tid før – ikke bare en times tid før.

Indtag elektrolytter – salte

gu_hydration_drink_mix_appelsin-p

Du kan med fordel indtage elektrolytter. Ved at få tilført salte både før og undervejs, kan du forhindre kramperne i at komme. Det skyldes, at når du sveder, vil du også svede en del salte ud af kroppen, hvilket kan forårsage kramperne, når du cykler.

Der findes mange energiprodukter såsom energiprodukter og brusetabletter, der indeholder elektrolytter og salte. Der er ikke nogle produkter med elektrolytter, der er rigtige eller forkerte. Mit bedste råd, når du skal afprøve energiprodukter med elektrolytter og salte, er at du skal prøve dig frem.

Der er ingen kroppe der er ens. Afprøv derfor, hvad der virker for dig og hvad der ikke virker.

For mit vedkommende (jeg er elite cykelrytter og kører i den danske A-klasse. Jeg har døjet meget med problemer med kramper, men har nu fundet en løsning) bruger jeg GU’s Hydration Mix, som er energipulver, der indeholder ekstra mange salte i form af bl.a. sodium.

Det skete faktisk lidt ved et tilfælde, at jeg fik afprøvet den. Jeg har prøvet mange energiprodukter med elektrolytter fra Maxim, High5, PurePower og mange andre. Men jeg har aldrig fundet en gylden middelvej til at komme af med kramperne.

Efter jeg i år kom på teamet ACR-FBL Elite Powerede by Integra Advokater fik vi sponsoreret produkter fra GU Nordic. I starten fik vi kun leveret energipulveret Hydration Drink Mix, men efter at have gået over til dette, fik jeg ikke kramper mere. Efter noget tid fik vi så også leveret deres almindelige energipulver, men så begyndte kramperne at komme igen!

Jeg måtte derfor konkludere, at GU’s Hydration Mix virkede godt for min krop til at undgå kramper. Du kan købe energipulveret flere steder:

GU Hydration Drink Mix set til kr. 200 her

Hvis du ikke bryder dig om energipulver, kan du også få elektrolytter i kapselform. En af mine venner fra teamet har undgået kramper efter at have taget piller, som egentlig er til at forbedre immunforsvaret. De er fra Bodylab og hedder Bodymin – måske hjælper de også dig?

Flere tips og tricks?

Vil du have flere tips og tricks? Så skriv din mail herunder, og du vil få gratis råd om cykeltræning og cykeludstyr direkte i din indbakke, så du ikke går glip af noget.

 

Bare rolig, vi ‘spammer’ dig ikke med mails. Vi sender kun relevante e-mails om cykeltræning og cykeludstyr cirka et par gange om måneden.

Flere artikler

5 Kommentarer. Leave new

  • Jan Rasmussen
    15. august 2017 14:20

    Hej Alexander,
    Angående kramper og GU Hydration Drink Mix indeholder GU Hydration Tabs det samme, hvis man ikke lige gider bøvlet med pulver?
    Tak.
    Mvh. Jan

    Svar
    • Alexander Bojsen, cykelrytter
      15. august 2017 14:27

      Hej Jan.
      Ja, stort set.
      Den største forskel mellem deres tabs og pulver er, at du ikke får lige så mange kulhydrater med deres tabs. Du kan godt tage deres tabs, men på længere ture vil jeg så anbefale, at du supplerer op med kulhydrater fra for eksempel energibarer eller lignende.
      Så giv det et skud med deres tabs og husk også at få nogle kulhydrater på lidt længere ture.
      Mvh Alexander Bojsen.

      Svar
  • Brian Kølvig
    20. marts 2019 8:56

    Hej.

    Meget interessant læsning :-).
    Hvornår indtager du så det GU pulver? Inden, under eller efter.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Andre interessante artikler
Menu