Undgå punkteringer – køb de bedste cykeldæk til racer

Invester i dine cykeldæk

Punkteret dæk? Der er to ting i cykelsporten, der er rigtig kedelige: styrt og punkteringer. Styrt kan være svære at undgå, da de måske skyldes uforudsigelige uheld og lignende, men punkteringsproblemet kan du faktisk – mere eller mindre – købe dig ud af.

Af flere grunde kan det faktisk ikke betale sig at være nærig med dækkene. Et sæt topkvalitetsdæk sikrer dig ikke blot færre punkteringer, men giver dig faktisk også andre fordele i form af lavere vægt og lavere rullemodstand. Det betyder, at du ikke behøves at træde lige så hårdt for at køre lige så hurtigt, som hvis du havde nogle discount-dæk på. Så du sparer faktisk watt, det vil sige energi og dermed bliver du hurtigere på cyklen med et par ordentlige dæk! Derudover får du oftest også dæk med bedre vejgreb, hvis du køber nogle gode dæk. På den måde undgår du faktisk også vores andet problem: styrt. Du holder dig bedre på vejen – selv i sving og på våde veje.

Når du skal tage stilling til dit køb af dæk, er der derfor flere parametre, du skal have i baghovedet. Det kan godt være du lige nu tænker: “Jeg gider bare ikke punktere mere, og så er jeg ligeglad med rullemodstand, vejgreb og alt det andet!”, men du kan faktisk godt finde dæk, der tager hensyn til både vægt, rullemodstand, vejgreb og punkteringsresistance.

Inden vi kigger nærmere på det super godt dæk, kan det være nødvendigt at overveje, hvorfor du egentlig punkterer.

Hvorfor får jeg punkteret dæk?

En punktering er ikke altid bare en punktering. Du kan sagtens gå ud og købe det bedste dæk fra Continental, som vi vil kigge nærmere på længere nede, men punktere igen og igen, hvis du ikke fjerner stenen eller glasskåret fra dækket. Nogle gange kan det altså være relevant at undersøge, hvad kilden er til, at du punkterer. Derfor undersøg:

  • Har du fjernet sten/glasskår fra dækket, når du sætter den nye slange i? Hvis du blot sætter en ny slange i et dæk, hvor der stadig sidder en spids genstand igennem dækket, vil du punktere igen – og det er ærgerligt!
  • Er dækket sat ordentligt på efter du har sat den nye slange i? Mange dæk (især nye) er ufattelig svære at få ind på fælgen igen, når du har skiftet slange. Og det er selvfølgelig især, når du står på Lars tyndskids mark en vinterfrossen januardag. Men lad vær med at sjuske med at få dækket på, sørg for at dækket sidder ordentligt og slange ikke ‘sidder i klemme’ mellem dækket og fælgen. For så vil du bare punktere en gang til. Undgå at bruge dækindlægget til at få dækket på, og hvis det VIRKELIG driller, så du er ved at rive dig selv i håret, så køb dækmontagevæske – det koster kun 40 kr. her.
  • Sidder fælgbåndet ordentligt? Hvis fælgbåndet er blivet rykket eller forskubbet lidt, vil hullerne ned til egerne komme frem og ‘gnave’ i slangen – det kan også let give en punktering. Hvis fælgbåndet er gået i stykker/gået fra hinanden, så køb et nyt. De koster ikke mere end 20 kr. her.
  • Er dækindlægget klippet til? Denne artikel skal ikke omhandle diskussionen om, hvorvidt man bør køre med dækindlæg eller ej. Hvis du er en af dem, der kører med det: sørg for at, der ikke er nogle skarpe ender på dækindlægget. Klip enderne runde med en saks, så indlægget ikke laver en punktering.
  • Er dækkene pumpet op til det anbefalede dæktryk? På de fleste dæk står et anbefalet dæktryk. Kører du med for lavt dæktryk og kører over en kant, kan du risikere, at du får et ‘snake-bite’, en punktering. Derudover er det også dumt at køre med så lavt dæktryk, da du jo så skal ‘arbejde’ mere end hvis du havde pumpet dækkene ordentligt op.

Hvis du følger ovennævnte, kan punkteringerne næsten kun skyldes dækkets ‘punkteringsresistance’, det vil sige, hvor godt dækket er til at ‘afvise’ skarpe genstande, der sætter sig fast i dækket.

Vær opmærksom på føret

Selv de bedste dæk med trippel dækindlæg kan punktere! Almindelige landevejsdæk er ikke lavet til at køre på flere kilometer grusstier og lignende. Der er ikke noget at sige til, at du punkterer, hvis du lægger vejen forbi en grussti hver eneste gang du er ude og køre. Landevejsdæk er sjældent lavet til grusstier og kørsel i skove, hvis du vil køre sådanne steder, så køb et sæt cross- eller mountainbikedæk.

Har det regnet, er der også større sandsynlighed for, at man punkterer. Når det har regnet vender alle stenene sig med den ‘tunge ende’ nedad, da regnen hiver denne ende ned mod asfalten. Dermed vender den ‘lette ende’, som også er den spidse ende opad, og ligger parat til at punktere en cykelrytter, der lægger sin vej forbi. Men hvis du køber et ordentligt dæk, kan du med større sandsynlighed undgå at punktere, selvom der ryger skarpe sten eller glasskår op i dækket.

 

Køb det bedste dæk på markedet – de er næsten som punkterfrie cykeldæk

continental-gp4000s-ii

Men hvilket dæk skal jeg så købe?, tænker du så nok nu. Der er utrolig mange dæk på markedet, men som nævnt kan det ikke betale sig at spare her. Der er tale om en besparelse på få hundrede kroner (hvilket nok er et par dråber i havet i forhold til hvad din cykel har kostet i alt), og det kan hurtigt mærkes på alle parameterne: vægt, rullemodstand, vejgreb og ikke mindst punkteringsresistance.

De såkaldt ‘punkterfrie’ dæk kan ikke anbefales. Typisk tager producenter ekstra meget i pris for disse punkterfrie cykeldæk, selvom de er lige så punkteringsresistente som så mange andre cykeldæk. Ved punkterfri cykeldæk får du reelt ikke mere for pengene. Faktisk får du bare nogle halvdyre dæk, og der er alligevel ikke nogen garanti for ikke at punktere. Køb derfor i stedet nogle lidt lettere cykeldæk, der er meget hurtigere, men punkterer lige så lidt.

Et sæt rigtig gode dæk at benytte vil derfor være Continental GP4000S II. Det er et topkvalitetsdæk, der scorer højt på alle parameterne, læs for eksempel den her test. GP4000S er en sikker vinder. Continental leverer verdensklasse dæk både til formel 1-biler og de professionelle cykelryttere. Mange af de ryttere man ser under Tour de France kører faktisk med GP4000S. Det gør de netop fordi dækket har en lav rulle modstand og vægt, så de sparer ‘watt’ og ikke behøves at træde lige så hårdt i pedalerne. Derudover vil de professionelle for alt i verden undgå punkteringer. De ved godt, at en punktering på et afgørende tidspunkt kan være skyld i, at de taber hele Tour de France! Derfor vælger de GP4000S!

Der er dog mange motionister, der har blandede erfaringer med GP4000S. Men hvis du har ovenenstående in mente, er jeg sikker på, at du vil kunne mærke en forskel ved at købe Continental GP4000S II – du vil ikke bare slippe for punkteringer, men også blive hurtigere og undgå styrt!

Pris: kun 299 kr./stk. herunder.
koeb-nu-groen

Flere artikler

1 Kommentar. Leave new

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Andre interessante artikler
Menu