Forside UdstyrHjul og dæk Dæktryk på racercykel – her er det mest optimale

Dæktryk på racercykel – her er det mest optimale

af Alexander Dohn Bojsen

Engang kørte alle med højst 23 mm dæk og dæktryk på mellem 8 og 10 bar. Men på blot får år er man blevet meget klogere på teknologien og har fundet ud af, at smalle dæk og højt dæktryk ikke nødvendigvis betyder lavest rullemodstand.

Faktisk viser den seneste tendens, at dæk på 28 eller 32 mm og dæktryk på mellem 3 og 5 bar er det hurtigste. Derfor er der heller ikke flere professionelle cykelryttere, der kører med 23 mm.

Men hvad skal man så kører med af dæktryk, når man kører på racercykel? Det kan du læse mere om herunder.

Hvorfor er dæktrykket vigtigt?

Dæktrykket på en racer er vigtigt af flere årsager. Det har både betydning for rullemodstanden, men også mange andre faktorer. Dit dæktryk har betydning for:

  • Hastighed på grund af rullemodstanden
  • Komfort
  • Risikoen for at punktere
  • Risikoen for at styrte
  • Styreegenskaber

Selvom et bestemt dæktryk er bedst i forhold til rullemodstanden, skal du også være opmærksom på, at der måske er større risiko for at styrte ved at køre med det dæktryk. Det gælder især, hvis vejene er våde, da et lavere dæktryk kan være med til at give et bedre greb. Omvendt kan et for lavt dæktryk øge risikoen for at punktere, hvis du kører med dæk og slange.

Derfor er der flere faktorer, du skal være opmærksom på, når du skal pumpe raceren.

Hvordan måler jeg dæktrykket?

Du kan måle dæktrykket, hvis du har en pumpe med et manometer. Mange fodpumper leveres med et manometer. Det er en lille skærm, hvor med en pil kan se, hvor mange bar eller psi, som dækket er pumpet op til.

Fodmpumpe med manometer. Denne er fra Topeak og er af god kvalitet og koster normalt 400-500 kr.

Hvis du ikke har en fodpumpe med manometer – og heller ikke har behov for en – kan du også mål dæktrykket med en lufttryksmåler, som du sætter på ventilen. Du kan for eksempel købe denne fa Thansen til ca. 100 kr.

 

Digital lufttryksmåler fra Thansen til ca. 100 kr.

Hvad skal dæktrykket være for tubeless?

Men hvor meget skal man så pumpe dækkene, hvis man bruger tubeless? En af fordelene ved tubeless er, at der ikke er nogen slange i. Det betyder, at der ikke er risiko for “snake-bites” – det vil sige punkter, hvor du punkterer, fordi du kører over et hul eller lignende, som “bider” slangen i stykker. Dette er især en fordel, hvis du kører gravel eller mountainbike, hvor du normalt kører med lavere dæktryk end på racercyklen.

En anden vigtig detalje ved tubeless er, at der ikke må være for meget luft i dækkene, da man ellers risikerer, at kanten i fælgen ikke holder dækket på plads. Det vil sige, at man kommer til at pumpe dækket af.

Hvis du kører med tubelss på en racercykel, kan du derfor køre med lavere dæktryk end med dæk og slange. Normalt vil du skulle køre med mellem 3 og 4,5 bar med tubeless på en racer.

Der er dog mange faktorer, som spiller ind. For eksempel din vægt, cyklens vægt, om der er våde veje og dækkenes bredde og meget mere. Det mest præcise er derfor at bruge en beregner til dæktryk. Du kan for eksempel bruge SRAM/Zipp’s beregner her.

Hvad skal dæktrykket være for dæk og slange?

Hvis du kører med dæk og slange skal du som nævnt være opmærksom på risikoen for “snake bites”-punkteringer, hvis du kører i et hul eller et hårdt bump.

Derfor skal du normalt køre med en smule højere dæktryk, end hvis du kører med tubeless.

Normalt vil det mest optimale dæktryk for dæk og slange være mellem 4 og 6 bar. 

Ligesom med tubeless er det mest præcise er at bruge en beregner til dæktryk. Du kan for eksempel bruge SRAM/Zipp’s beregner her.

Hvilken betydning har min vægt?

Din kropsvægt har også betydning for dæktrykket. Jo mere du vejer, jo højere dæktryk skal der normalt være.

Hvis du for eksempel har hørt, at den professionelle cykelrytter Jonas Vingegaard kører med 3,8 bar, kan du ikke regne med, at du skal køre med det samme dæktryk – medmindre du også vejer omkring 60 kg.

Det smarte ved SRAM’s/Zipp’s beregner er, at den også tager højde for din kropsvægt for at give dig det mest præcise dæktryk.

Hvilken betydning har bredden? 28 mm eller 25 mm?

Bredden på dækkene har også betydning for det mest optimale dæktryk.

En tommelfingerregel er, at jo bredere dæk, jo mindre skal dæktrykket også være. SRAM’s/Zipp’s beregner tager også højde for dækbredden.

Hvad kører de professionelle cykelryttere af dæktryk?

Er du interesseret i at vide, hvad de professionelle cykelryttere kører med af dæktryk?

Den professionelle cykelrytter Kasper Asgreen har selv oplyst, at han til normalt cykelløb kører med 28 mm dæk og kører med 5,5 bar både foran og bagpå. Når han kører forårsklassikere som for eksempel Paris Roubaix og Flandern Rundt med brosten, kører han med 32 mm og cirka 4,4 bar.

Vinderen af Flandern Rundt og Paris Roubaix i 2024, Matthew van der Poel, kørte 3,4 bar ifølge en video lavet af Cyclingnews, der viser mekanikeren, der pumpede cyklen op. Han kørte på 32 mm dæk og vejer cirka 75 kg.

Ifølge en artikel fra Bikeradar kørte Matteo Trentin 2023-udgaven af forårsklassikeren Paris Roubaix med 3,4 bar.

Læs også

Skriv en kommentar